روانشناسی نوجوانان چیست؟
 

روانشناسی نوجوانان به بیان مشکلات مختلفی می پردازد که برای نوجوانان بازه سنی 13-19 ساله اتفاق می افتد. مشکلات روانشناسی در نوجوانان شامل مطرح کردن مسائلی مانند رشد جسمی، مشکلات شناختی، اخلاقی، جنسی و اجتماعی و کمک به آنها برای عبور از این مرحله است.

روانشناسی نوجوانان هم چنین به والدین این آگاهی را می دهد تا در کنار فرزند خود  بتوانند به راحتی این دوران را بگذارند و کمک کنند تا آن ها وضعیت سالمی از لحاظ روحی و جسمی داشته باشند. والدین می توانند برای افزایش آگاهی خود درباره مشکلات روانشناسی در نوجوانان به سایت روانشناسی کودک و نوجوان مراجعه کنند و یا از خدمات مشاوره کودک و نوجوان برای فرزند خود بهره بگیرند.

روانشناسی نوجوانان

 

در روانشناسی نوجوانان به چه نکاتی اشاره می شود؟ و راه حل مشکلات نوجوانان چیست؟
 

روانشناسی نوجوانان با نگرانی ها و مشکلات مختلف نوجوانان دست و پنجه نرم می کند و به دنبال ارائه راه حل است. عبور از مرحله کودکی و ورود به مرحله جوانی یک فرآیند ذهنی و جسمی پیچیده است. مساله تنها افزایش آگاهی و اطلاعات آن ها نیست. نحوه تفکر نوجوانان در حال گذار است و آنها متفاوت فکر می کنند، متفاوت عمل می کنند و حتی احساسات متفاوتی نیز دارند. این تغییر رفتار ممکن است حتی در رژیم غذایی آن ها نیز رخ دهد. 

در ادامه به مشکلات متداولی که در روانشناسی نوجوانان مطرح است می پردازیم و راه حل های آن نیز اشاره خواهیم کرد.

1- تغییرات جمسی نوجوانان
تغییرات جسمی نوجوانان به دلیل تغییر سطح هورمون های بدن آن ها ایجاد می شود برخی از این تغییرات عبارتند از :

تغییرات صدا و رشد قدی در پسران 
تغییرات جسمی دختران و شروع عادت ماهانه در ایشان
ظاهر شدن جوش های بلوغ بر روی صورت نوجوانان
افزایش عضلات بدن که ممکن است منجر به افزایش وزن در دختران شود.
برای حل این مشکلات، والدین و یا مشاوره کودک و نوجوان باید به نوجوان در این زمینه آگاهی بدهند وآن ها توضیح بدهند که این مراحل از رشد کاملا طبیعی است و لازم نیست از آن خجالت بکشند. هم چنین پدر و مادر باید به نوجوانان کمک کنند تا با این تغییرات سازگار شوند. داشتن یک رژیم غذایی مفید و برنامه ورزشی نیز می تواند در این زمینه موثر باشد. یکی از راه های افزایش آگاهی والدین مراجعه به سایت روانشناسی کودک و نوجوان و مطالعه درباره روانشناسی نوجوانان است.

 

روانشناسی نوجوانان

 

2- تغییرات و مشکلات عاطفی
هورمون ها نه تنها موجب تغییرات جسمی نوجوانان می شوند بلکه از نظر عاطفی نیز روی آن ها تاثیر می گذارند.  نوجوانان در مرحله انتقال بین کودکی و بزرگسالی هستند و گاها نمی توانند بین مسئولیت پذیری بزرگسالانه و شور و اشتیاق کودکانه باید کدام را انتخاب کنند. برخی از این مشکلات عاطفی به شرح زیر است:

به راحتی و برای هر مساله ای احساسات شدیدی از خود بروز می دهند. برای مثال سریع عصبانی می شوند، هیجان زده می شوند و یا ناراحت می شوند.
دختران نوجوان در این سن به راحتی گریه می کنند.
نوسانات خلقی از جمله مشکلات رایج نوجوانان است.
نوجوانانی که زودتر به سن بلوغ می رسند ممکن است تحت استرس قرار بگیرند.
نوجوانی سن آغاز احساسات جنسی در نوجوانان است. فکر کردن به احساسات و افکار جنسی ممکن است موجب ایجاد حس گناه در آنها شود.
راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
نقش روانشناسی نوجوانان در این مرحله این است که والدین را در این خصوص آگاه کند و آن ها را تشویق کنند تا با فرزندان خود صحبت کنند و بدون قضاوت کردن تنها به آن ها گوش دهند. ممکن است در این مرحله، نوجوانان برای صحبت با والدین خود احساس راحتی نداشته باشند، در این صورت استفاده از مشاوره کودک و نوجوان می تواند ثمر بخش باشد.

 

روانشناسی نوجوانان

3- خطر استفاده از مواد مخدر
نوجوانی سن بسیار حساسی است و ممکن است نوجوانان در معرض استفاده از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی قرار داشته باشند. از نقطه نظر روانشناسی در نوجوانان، این اتفاق ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. فشار هم سن و سالان برای مصرف سیگار یا نوشیدنی های غیر مجاز ویا تشویق آن ها برای افزایش اعتماد به نفس و اعلام استقلال می تواند از جمله این دلایل باشد.

راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
در این مرحله شما لازم است مرتبا رفتارهای فرزند خود را مد نظر داشته باشید تغییر الگوهای خواب و یا اشتهای او را بررسی کنید. البته این کار به این معنی نیست که جاسوسی آن ها را کنید و یا وسایل آن ها را بدون هماهنگی جستجو کنید. این کار ممکن است موجب ناامنی و از بین رفتن اعتماد بین شما شود. اگر درباره این مساله نگران هستید و فرزند شما مایل به صحبت مستقیم با شما نیست می توانید طی جلسات مشاوره کودک و نوجوان، از درمانگر متخصص در روانشناسی نوجوانان کمک بخواهید.

4- مشکلات دوران تحصیلی
دوران دبیرستان تنها دوران یافتن دوستان جدید و یافتن استقلال بیشتر نیست. نوجوانان در این سن مشغولیت های تحصیلی زیادی نیز خواهند داشت. فشار برای پذیرش در دانشگاه می تواند آغاز استرس های نوجوانان باشد. انجام تکالیف درسی که به طرز عجیبی میزان آن در این دوره افزایش یافته است نیز می تواند عامل اضطراب آنها شود. حواس پرتی ها و انجام کارهای متفرقه با دوستان نیز می تواند منجر به افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.

راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
نکته مهم درباره نگرانی های تحصیلی دانش آموزان این است که از آرزوهای آنان حمایت کنید، آنان را تشویق کنید ولی به آنها فشار زیادی وارد نکنید. راه های موفق دیگری به جز تحصیلات دانشگاهی نیز برای نوجوانان وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به سایت روانشناسی کودک و نوجوان درباره روش های حمایتی از نوجوانان، روانشناسی نوجوانان و حل مشکلات تحصیلی آنان اطلاعات آموزنده ای دریافت کنید.

 

برای مطالعه بیشتر دراین زمینه می توانید به این مقاله مراجعه کنید. برای کاهش فشار تحصیلی بر روی فرزند خود، می توانید وظایف منزل آن ها را کاهش دهید تا در صورت لزوم بر روی پروژه های درسی خود بیشتر وقت بگذارند. هم چنین می توانید به او کمک کنید تا بتواند برای کارهای خود برنامه ریزی بهتری داشته باشد. توجه کنید که بهتر است برای او استراحت های کوتاه مدت بیشتری در نظر بگیرید. زیرا نوجوان هنوز ظرفیت جسمی یک بزرگسال را ندارد و ممکن است زودتر خسته شود. اگر احساس می کنید در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید با مرکز مشاوره کودک و نوجوان افق سلامت مراجعه کنید و از متخصصان روانشناسی نوجوان کمک بگیرید.

 

روانشناسی نوجوانان

5- مشکلات بهداشتی
نوجوانان از نظر عاطفی و جسمی بسیار آسیب پذیر هستند. بدون تغذیه مناسب و مراقبت های بهداشتی ممکن است در معرض بیماری های مختلف باشند. از آنجایی که نوجوانان مدام درحالت فعالیت هستند ممکن است نتوانند وعده های غذایی مرتبی داشته باشند و یا عادت های غذایی نامناسبی مانند خوردن فست فود در آن ها ایجاد شود. استرس ها و نگرانی های این دوران نیز می تواند عاملی برای از دست دادن اشتها، کاهش وزن و یا حتی افزایش وزن باشد. 

راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
نقش والدین در این مورد بسیار پر رنگ است. شما باید وعده های غذایی منظمی برای او در منزل تدارک ببینید و یا حتی برای او آماده کنید. با فرزندان خود صحبت کنید تا در صورت بروز هرگونه بیماری و یا استرس موضوع را با شما در میان بگذارند.

6- مشکلات روحی و روانی
تحقیقات نشان می دهد که حدود 50% از اختلالات سلامت روان در بزرگسالان از سن 14 سالگی شروع شده است. درحقیقت یک سوم مرگ و میرهای نوجوانان به دلیل افسردگی است. نوجوانان ممکن است در این سن دچار مشکلات عزت نفس و یا اعتماد به نفس شوند. احساس فرومایگی و یا شرمساری در مورد درون و یا ظاهر خود داشته باشند. ممکن است تصور کنند به اندازه کافی باهوش و یا زیبا نیستند. نگرش اغلب نوجوانان در این سن  در یک جمله خلاصه می شود :"من خوب نیستم". افسردگی، تغییرات خلق و خو، استرس و اختلالات اضطرابی از متداول ترین مشکلات روانشناسی در نوجوانان است.

راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
رواشناسی نوجوانان در این مرحله می تواند کمک زیادی به حل مساله کند. شاید تغییر خلق و خو در نوجوانان امر عادی باشد و تشخیص بروز یک اختلال برای والدین امر دشواری باشد. ممکن است فرزندان در منزل رفتار بهتری داشته باشند ولی در خارج از منزل علائم و نشانه های جدی از بروز یک اختلال را از خود نشان دهند. والدین باید بتوانند به طور موثری ارتباط خود را با فرزندشان تقویت کنند.

 

اگر احساس می کنید دانش این کار را ندارید می توانید با مراجعه به سایت های روانشانسی کودک و نوجوان با انواع مشکلات روانشناسی نوجوان و راه حل آن ها آشنا شوید. در صورتی که احساس می کنید رفتار و علائم تکرار شونده نامطلوبی در فرزند خود مشاهده می کنید می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره کودک و نوجوان درباره مشکلات نوجوان خود با آن ها صحبت کنید.

روانشناسی نوجوانان

 

7- مشکلات اجتماعی
تمایل برای جلب توجه جنس مخالف در سنین نوجوانی آغاز می شود. ممکن است دختر و پسر نوجوان از به وجود آمدن چنین احساسی احساس شرمندگی یا خجالت کند. نوجوانان به دنبال این هستند که هویت خاص و مستقل خود را داشته باشند. آن ها هم چنین به دنبال زیر سوال بردن مفاهیمی هستند که بقیه آن را "درست" یا "غلط" می نامند. ممکن است دوستان مختلفی داشته باشند که همه آن ها مورد تایید خانواده نباشند. رفت و آمدهای مکرر، تماس های تلفنی و یا استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی می تواند در صورت عدم مدیریت صحیح حتی منجر به بروز بحران در خانواده شوند.

راه حل این موضوع از نگاه روانشناسی در نوجوانان
والدین باید بدانند که این مرحله بخشی از روند طبیعی روند نوجوانان است. اگر فرزندتان زمان زیادی را بیرون از منزل می گذراند زیاد به او سخت گیری نکنید. این نکته را در نظر داشته باشید که او در حال کشف یک دنیای کاملا جدید است. او را آزاد بگذارید ولی رهایش نکنید. او باید این اطمینان داشته باشد که هر کجا به کمک احتیاج داشته باشد شما کنار او خواهید ماند.

مشکلات جنسی، استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی و رفتار خشونت آمیز از جمله سایر مشکلاتی است که در مبحث روانشناسی نوجوانان به آن پرداخته می شود.

 

مشاوره کودک و نوجوان چه کمکی به فرزند من می کند؟
 

یکی از اصلی ترین تغییرات نوجوان، تغییرات خلق و خویی و یا تغییر در باورهای آنان است. حتی برخی از آنان در این مرحله فکر می کنند که از پدر و مادر خود متنفر هستند. بدون شک صحبت کردن والدین در این شرایط با آن ها کار سختی خواهد بود. مشاوره کودک و نوجوان به فرزند شما این فرصت را می دهد تا در فضایی امن به صحبت درباره احساسات و مشکلات خود بپردازد. کلینیک افق سلامت به عنوان مرکز مشاوره کودک و نوجوان دارای تجربه و سابقه کاری موفق، آماده ارائه خدمات به شما والدین گرامی است.

 

مشاوره کودک و نوجوان

چگونه می توانم با مراجعه به سایت روانشناسی کودک و نوجوان مشکلات نوجوان خود را پیدا کنم و برای آن راه حل پیدا کنم؟
 

آگاهی، قدم اول برای حل مشکلی است. قطعا شما به عنوان پدر و مادر نگران فرزند خود هستید و مایلید تا بتوانید به فرزند خود برای عبور از این سالها کمک کنید. یکی از راه های ساده افزایش آگاهی در این زمینه مراجعه به سایت روانشناسی کودک و نوجوان است. مقالات مختلف را بخوانید و نظرات دیگران را دنبال کنید. به خاطر داشته باشید شما تنها پدر و مادری نیستید که نگران فرزند نوجوان خود است. مقالات موجود سایت روانشناسی کودک و نوجوان افق سلامت می تواند در این زمینه به شما کمک کند. شما همچنین می توانید از خدمات مشاوره کودک و نوجوان این مرکز نیز استفاده نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر کافی است با ما تماس بگیرید.